Onvergetelijke ervaring(en) - Reisverslag uit Stanthorpe, Australië van Rene Oud - WaarBenJij.nu Onvergetelijke ervaring(en) - Reisverslag uit Stanthorpe, Australië van Rene Oud - WaarBenJij.nu

Onvergetelijke ervaring(en)

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg Rene

23 Oktober 2008 | Australië, Stanthorpe

G'day

Zo dames en heren daar ben ik weer. Ditmaal in Stanthorpe. De grootste stad in 60 km omtrek (5.000 inwoners). Ik heb deze week weer ongelovelijk veel meegamaakt. Ik heb nu maar 45 minuten om te typen want het internet is 2 dollar per kwartier.

Het vorige berichtje was alweer van vorige week dinsdag. Uhmm dan beginnen we bij woensdag. De plannen zijn duizende keer veranderd deze week dus elke dag heb ik wel wat gedaan. Uhmm naja ik heb woensdag en donderdag nog gewerkt bij Travelbugs. Van het geld wat ik verdiend heb heb ik accomodatie gekocht in Sydney (Harbour city hostel). Echt een relaxed hostel. Dus wel wat nuttigs met m'n centen gedaan. Ik heb nog een nichtentasje gekocht voor mijn belangrijke spulletjes(portemenee,ipod,zonnebril,paspoort,telefoon en camera.

Woensdag ben ik na het werk even naar het strand geweest, het was trouwens wel wat frisjes. Op het strand ontmoette ik een meisje uit Nederland en we besloten om wat te gaan eten bij de Cheeky Monkeys. Daar had ik immers een gratis voucher voor. Het was niet echt lekker maar we hielden het alletwee binnen. Toen we echter terug moesten brak de pleuris uit. De straat stond blank en we gingen in onze zwemkleren terug naar het hostel. De camera die ik heb gekocht is echt perfect. Je kunt er zelfs filmpjes mee maken en dat heb ik ook veel gedaan! De filmpjes en foto's komen binnenkort wel even online denk ik. Om 23.00 gaan pitten want de laatste werkdag moest nog komen. Na het werk van donderdag heb ik mijn backpack een beetje ingepakt en mijn kleren gewassen. 'savonds, mijn laatste avond in the arts factory (echt een fantastische plek om te zijn) was supergezellig. We dronken wat en ik had mijn ipod beneden aangesloten op de boxen. Echt een superamazing gevoel en een leuk groepje. Het werd later en later, en ach we nemen er nog een (vrij naar Hans Teeuwen)

Om 8.30 heb ik de bus gepakt naar Brisbane en onderweg kwam ik langs Tweeds Head (zag er leuk uit) en Surfers paradise (erg toeristisch zag het er uit), maar een heerlijk ritje van een paar uurtjes. Is bijna niets hier.

Vrijdag kwam ik dus aan in Brisbane. Mijn hostel had ik geboekt bij Travelbugs (ook nog gratis ivm werk). Toen ik daar aankwam was het opeens een uur vroeger (Queensland, rare jongens daar). Ik kon pas om 14.00 mijn kamer in dus mijn tas gedropt en even door de stad gelopen. Wow wat een grote stad, ik vond het misschien nog wel indrukwekkender en drukker dan Sydney. Dit kwam, hoorde ik later, omdat het vrijdag was en vakantie..Mjah ik vond het in het begin niet echt prettig omdat ik net uit Byron kwam maar het went snel. Bij aankomst in het hostel even naar de JobClub gegaan in het hostel. En, er was werk beschikbaar. Vegatable garden in Stanthorpe. Superss.. Ik meteen de Crisp coach geboekt (60 dollar) en ik kon zondag weg een maandag meteen begonnen. Lekker toch!

'Savonds richting Coomera gegaan met de trein (50 minuten) richting Ron en zijn vrouw (Oud collega van Marcel). Hun zijn geemigreerd naar Brisbane dus ik ging daar even langs. Super leuk en gezellig. Gelukkig weer een fatsoenlijke maaltijd gehad. (thanks). Ik ging ongeveer om 20.00 terug en had het echt leuk gehad.

Zaterdag was echt een superdag in Brisbane. Ik heb de lonely planet gepakt en de walking tour gedaan (hoe touristisch??). Naja dit ging langs kerken en musea dus ik ben wel wat afgeweken van de route. Ik kwam na een uurtje wandelen in Southbank (deel van Brissie)aan en daar was het echt relaxed. Er was een jongen (11 jaar) en een meisje (15) gitaar aan het spelen. Echt relaxed, mooie nummers dus een uurtje denk op mijn luie reet gezeten. (Ik heb filmpje, drop ik snel op youtube). Daar was ook een kunstmatig aangelegd strandje waar ik nog even vertoefd heb. Teruggegaan via de botanic garden wat prachtig was. Daar aangekomen zag ik mensen hooghouden en een beetje voetballen. Dit waren fransen en engelsen en natuurlijk mocht ik meedoen. Hartstikke leuk maar wel warm.Na een halfuurtje werd het saai en ben ik verder gegaan waar ik opnieuw gasten zag voetballen. Erg veel nationaliteiten door elkaar (allemaal backpackers). Allemaal op blote voeten en het was de blote barsten tegen degene die shirtjes aanhadden. Super lekker gevoetbald en even mijn conditie op de proef gesteld bij 28 graden..PFFF.. Bij terugkomst in het hostel ff een steak gebakken en veel water gedronken. Ik had omdat ik lid was geworden bij de JobClub nog een voucher voor 2 gratis pilsjes in de Down Under Bar. Een kamergenoot (william uit engeland) en ik gingen dus ff 2 biertjes drinken. Na een tijdje kwamen 3 duitse meiden erbij zitten en besloten we om samen (en met Jeff, nog een kamergenoot) om naar het uitgaansgebied te gaan in Brisbane. We gingen met de taxi (2 dollar pp). Na een tijdje in een club gezeten te hebben waren we Jeff kwijt.. Achjah whatever die zal zich wel vermaken. Wij gingen verder clubhoppen en het was erg lachen moet ik zeggen. Die William was gek en zijn favoriete woord was Fucking.. Naja.. Terug met de trein, dit was ook 2 dollar pp. Toen we terug kwamen in de down under bar was net Arsenal - Everton bezig. (2 uur 'snachts ofzo) dus dat was erg leuk!

Daar aangekomen zagen we Jeff liggen in z'n nest, en niet in zijn eentje maar met een een of ander duits meisje. Hij had zich wel vermaakt dus waarschijnlijk hehe. Het hostel was erg in het centrum gelegen dus dat was wel lekker. Het bood plek aan 400 man, voorderest een erg duur hostel voor eigenlijk weinig sfeer. Ik heb denk een van de beste hostels in OZ al gehad (Arts factory lodge)

De bus ging zondag erg vroeg moet ik zeggen (8.00) dus na een erg korte nacht en een lange busrit daarna, waar ik lekker heb geslapen, kwam in Stanthorpe aan bij het hostel. Ik moest een godsvermogen betalen voor het hostel (170 dollar a week) maarja dan had ik ook wel wat. Een soort huisje wat ik deelde met 3 duitsers met eigen toilet en douche. In de gezamelijke ruimte een tv'tje en een keuken met vaatwasser!! Wow wat een luxe eventjes. Ze gingen idioot vroeg pitten (21.00) dus ik heb nog even mijn engels verbeterd in de kantine.

Maandag gingen we om 7.15 richting het werk. Nahh wat we daar zagen. Ik denk zo'n groot veld als uitgeest met groente. Om 7.50 zaten we te wieden. Dit betekent door je knieen en dan 8 uur lang onkruid wieden tussen de groente. Je mag absoluut niet gaan zitten want dan wordt er naar je geschreeuwd. Een andere methode was om boven de groente gestaan en je rug te buigen (ja 8 uur lang minimaal). 2 nederlandse meiden uit Castricum stopte al naar 4 uur. (Groot gelijk dacht ik haha). (Ze zaten trouwens op JAC P en konden zelfs mensen die ik ook kon). Jezus wat is de wereld klein soms. Ik ging wel door en was aan het eind van de dag gesloopt maar ik was in ieder geval blij dat ik even had doorgezet. Nu ging ik zelf ook die maandag idioot vroeg slapen. Wel nog leuke Australische TV gekeken, iets met de duoane in Australie.

Dinsdag weer 7.15 op. Ze hadden beloofd dat we de volgende dag gingen planten, maar nee. We werden belazerd en we zaten weer op de (pijnlijke en beurse) knieen te wieden. Er waren ook 2 engelse jongens komen werken wat wel leuker was. Om een uurtje of 12 mocht ik, met nog een duitser en een franse gaan planten wat stukken beter was. Wel had ik echt overal pijn..Spierpijn,hoofdpijn,rugpijn. En het duurde onwijs lang en het was kut... Echt kut..Het is niet netjes om het hier neer te zetten maar dit was de reactie van een Engelse jongen: 'This is the first day in my whole fucking life that I feel like a fucking nigga'. Ik besloot die dag om maar een bus te boeken naar een WWOOF adres wat ik had gevonden in Murwillumbah (45 minuten boven Byron)..100 dollar gvd maar dan was ik wel weg want dit ging ik niet langer volhouden. 'savonds enorm gelachen want ik ging mijn duitse taal profileren op die duitse mensen op de kamer. Ik heb bouke zijn favoriete scene's nagespeeld en het was echt zoooo hilarisch haha.

Toch nog een dagje geprobeerd te werken op woensdag. Deze keer om 6.15 weg en om 6.50 zaten we GVD weer te wieden..Ik kon niet meer en ging even zitten toen de zoon van de baas (jaar of 25/30) schreeuwde: Stand up and work!!. I said: "But when i sit on the ground I work even fast and it's more confortable for me". He said: When you're not standing up fast you'll go fucking away. Listen to me". I Said: "I'm not your slave" en toen ben ik weggelopen om de andere zoon van de baas te zoeken om te vragen of ik wel betaald kreeg voor die 2 dagen (16 uur). Toen kwam hij met zijn dikke 4x4 achter me aan en reed me bijna aan. "Get the fuck out of here". I said: I would like to ask Ross if I should pay for this 2 days'. He said: "No!! You have to leave otherwise I call the fucking police". Naja ik denk ik ga maar en ondertussen belde ik Doug, de eigenaar van het hostel en hij pikte mij op. "No problem mate". Ik dacht zo die Doug is ook geen verkeerde gozer. Haha, dat dacht ik. Toen we terugkwamen in het hostel zei hij: "You know the rules guy, if you're fired you loose your accomodation. You have to leave in an half a hour". Ik dacht What the fuck en vroeg waar ik heen moest. "It's not my problem, you can probably sleep at the street". Naja dit vond ik dus niet echt een slim plan en vroeg mijn geld terug. Ik kreeg (gelukkig) 50 dollar terug en ging maar een kant op wandelen. Toen kwam ik een camping tegen maar alleen een bungalow was nog vrij (75 dollar per night). Naja ik moest wel dus heb er een nachtje geslapen.Opzich niet echt klote want sinds een maand sliep ik weer even in mijn eentje. Ik had een waterkokertje en een broodrooster en douche/toilet en tv op de kamer. Dus opzich wel redelijk. Mijn camera heb ik aangesloten op de TV dus kon even op groot formaat de filmpjes en foto's bekijken wat wel even leuk was.

Het park was niets aan, alleen gepensioneerde bejaarde. Boring.. Naja even nog naar de supermarkt gegaan waar ik een kaartje zeg met: Work available.."just one day on 23/10". Ik dacht he, da's perfect en heb gebeld en gesmst. Later belde hij terug en hij zou me de dag erna oppikken om 8.20. Ik was helemaal gelukkig haha! Ik heb nog eitjes gekookt (in de waterkoker!!) en lekker een filmpje gekeken op de tv. Supers.. En 's nachts onwijs koud. ja wist ik veel dat er een kachel was, daar kwam ik om 6.00 pas achter. Naja om 8.20 stond hij dus voor de ingang. Een aboriginal leek het wel. Mijn 3-weken baard viel in het niets bij de beharing van deze man. Hij kwam met een ford falcon station helemaal volgestouwd met bende. Ik moest in kleermakerzit op de passagierstoel gaan zitten omdat het helemaal vol lachen met eten/drinken verpakkingen. Ik denk dat de tokkies hier jaloers op zouden zijn. Naja..toch maar ff kieken. We hadden nog niet over het salaris gepraat en hij kwam ermee. Hoeveel ik wilde? haha, dacht ik hoog inzetten. 20 dollar per uur zei ik. Uhmm hij zei 16,- dollars without Tax. Nahh super. Het plan was 8 uur te gaan werken. Het werk hielde in..Tadaa grasmaaien!! Helemaal super was dit haha, super relaxed. Jammer genoeg stopte zijn grasmaaier ermee (2takt he, dan krijg je dat) en na 4 uur moest ik dus stoppen. We hebbeg nog wat gegeten bij de red booster dus ik had nog geen eens 3 en een halfuur gewerkt. Toch kreeg ik 4 uurtjes betaalt (64 dollar). Jammer, echt jammer want het werk was geinig en die man was helemaal super.

Ik vertelde over mijn vorige job en hij wist precies over wie ik het had. Ze hadden een very bad reputation omdat ze de grootste waren en dus ook een van de rijkste. Er zijn zelfs backpackers geweest die terugzijn gelopen met backpack en al naar de stad (20 km)!! Naja het lag dus niet helemaal aan mij. Hij zei dat als ik niet betaald kreeg ik hem moest bellen dan gaf hij een nummer van de industrial office die er dan achteraan zouden gaan. Maar waarschijnlijk zouden ze wel betalen want de boete's zijn ontzettend hoog. I hope so! Toch 16 x 12 dollar = 192 dollar.

En nu? Tja.. ik ga dus vanacht 00:00 naar Murwillumbah om te WWOOFEN. Het adres is een voedselbank voor arme en ik moet dus voedsel uit gaan delen in ruil voor accomodatie en eten. Tenminste dit heb ik van die gozer begrepen. Achjah weer iets nieuws en het is 45 minuten van Byron Bay. Als het niets is ga ik terug en dan ga ik weer naar de arts (je kan slapen voor 13 dollar per nacht) en weer flyeren om mijn tourtjes te boeken!! Ik ben echt verliefd op byron haha!!

Het is echt een avontuur hier. Dat merk je wel als je opeens gedropt wordt en hij zegt zoek het maar uit! Ik ga wel werk zoeken weer maar ben benieuwd of dat WWOOFEN leuk is. Die gast van het grasmaaierwerk was erg gezellig en een echte australier op en top en die zou ik eigenlijk nog wel meer willen ontmoeten. Hij zou me bellen als hij weer werk heeft. Als ik terugben wil ik jullie gras ook wel maaien hoor.. 8 euro per uur maar haha!!

Na het werk van dinsdag voelde ik mij echt even kut pff.. Stom klotewerk, toen ik ontslagen werd/ontslag had genomen voelde ik mij weer een stuk happier. Wow wat is dat vrijheid toch belangrijk zeg..Een heel avontuur zou er weer zijn. Nu is het dus donderdag en zit ik een vaag internetgebeuren. Mijn backpack heb ik gestald bij het zwembad dus dat is wel even prettig. De tent gaat om 6 uur dicht. Dan ga ik tot 12.00 naar een pub want daar is gratis Texas Hold 'm. Dus voor 1 biertje een uur of 6 zitten lijkt me een strak plan. Mijn bus vertrekt om 00:00 namelijk. Na een korte stop in Brisbane (3 uur) wordt ik opgehaald door die gast van het WWOOF adres. Dat is om 14.15. Weer even een ritje van ongeveer 9 uur. (die bus rijdt om en is superduur, 100 dollar namelijk)

Dit was het weer denk ik. Ik heb best veel foto's. Alleen heb ik geen tijd meer om die op de computer te zetten hier...Ik heb ook een filmpje gemaakt van hoe ik eitjes kook in mijn waterkoker en de accomodatie bij dat werkhostel. Dit komt vastwel op youtube en als ik filmpjes kan plaatsen op mijn album. Maar het duurt nog wel een tidje denk ik. De volgende post zal wel ergens zijn; ik durf niet te voorspellen waar haha. Dat maakt het ook wel leuker denk ik.

En voor de backpackers die dit lezen: Nooit naar RED ROSELLA gaan. En slaap nooit in Backpackers of Queensland want Doug lijkt aardig, maar het is een rat bastard.

Mijn engels wordt echt een stuk beter en zoals mensen zeggen denk je soms ook wel in het engels. Dromen nog niet trouwens. In mijn dagboek heb ik zelfs soms zinnen en dan gooi ik er een engels woord doorheen.

Update:
Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=TXNDYNQE

Filmpje 1 --> Muziek @ southbank
http://au.youtube.com/watch?v=py5CnSxWjfQ

Filmpje 2:Byron bay!
http://au.youtube.com/watch?v=xLPJh-vjNOw

Best Regards
Rene

  • 23 Oktober 2008 - 06:17

    0pa En Oma:

    Lieverd,wat maak je veel mee.Gelukkig is er wel ander werk voor je.Wat een verschil van mensen he,maar dat is overal zo.Wat beleef je veel man.Je hebt gelukkig je mondje op de goede plaats,en dan kom je wel ver.
    Hier is alles okee.Geniet maar erg.We houden van je.En bedankt weer voor je verslag. Heel veel liefs van je opa en oma.xxx

  • 23 Oktober 2008 - 08:35

    Juffrouw Janny:

    daaaggg reneeeeeetjee:D!!
    sjeesuss echt weer wat voor jou om op die manier weg gestuurd te worden, met auto en al achter je aan haha!
    je geld moet aardig hard aan als ik het zo hoor, dus ik zie je eind januari terug:P nee, ik hoop het niet voor jou! Zaterdag garderobe staan bij sunsea..nou mij benieuwen hoe dat gaat zonder de grote baas rene! ik zal je van de week ff mailen met de stand van zaken in nederland en het werk!

    dikke kus Linds

  • 23 Oktober 2008 - 08:52

    Papa:

    Jammer dat ik er niet bij was toen die boer tegen je schreeuwden :-)

    Een prachtig verslag met mooie fotoos .Geniet er maar van jongen .

    Ik hoop je gauw weer tespreken kus papa

  • 23 Oktober 2008 - 09:28

    Chiara:

    ziet er tóp uit schat, je maakt echt veel mee!
    integenstelling tot hier..
    dood en dood saai hierzo
    gelukkig gaat je engels ook goed als je nou ef terug komt voor dat ik examens heb kan je me ef een zooitje engels leren(A).
    nou lieverd rustig aan en pas goed op jezelf.

    dikke kus Chiara

  • 23 Oktober 2008 - 11:08

    Niki:

    Wouwww.. jij maakt echt meer mee in 1 week dan ik in een heel jaar...
    Het klinkt echt geweldig allemaal, nogsteeds.. je foto's en filmpjes maken het helemaal af! Het strand van byron bay ziet er heerlijk uit, beter dan hier bij bakkum;)!
    Succes met al je nieuwe avonturen!!
    Liefs, xxx!

  • 23 Oktober 2008 - 11:46

    Nikki:

    Staat je goed hoor lieverd, dat baartje! :P

    Wat maak jij een hoop mee zeg! Niet normaal... Dat terwijl wij ons enorm vervelen hier in dit kleine rot landje..
    Maar rustig aan he schat

    xx

  • 23 Oktober 2008 - 17:38

    Bertrand Du Montagne:

    Jullie vervelen je dan misschien, stelletje saaierds. Ik vermaak me meer dan ooit vanaf 24 september, de mooiste tijd van mijn leven is aangebroken!

  • 24 Oktober 2008 - 10:51

    Cornelis Nicolaas:

    Is je baardkapper dood ofzo? sjezus als die gast nog behaarder is dan jij moet het haast wel een wolfman zijn ofzo..
    ja hier goed hoor opleiding is geen zak aan maar dat geeft helemaal niet:P en nee hoor ook helemaal niet jaloers op je! Ik lees alleen niks over de meissies joh?! moge er aub een paar details komen?? Cupmaat, schoenmaat, boxer/string, tepelkleur, blond/donker?? beetje saai zo namelijk. Ik moet me natuurlijk wel ff wat kunnen voorstellen...
    Die gast heb trouwes gelijk dat ie je niet betaald! Je moet gewoon luisteren en je bek houden? Je ben voor hunnie tenslotte gewoon een immigrant, dat zouden we hier in nederland ook eens moeten invoeren.

    Nou dikke tonglebber lekker zwijn van me!

  • 24 Oktober 2008 - 13:11

    Je Mams:

    Ja, is je scheermachine stuk ofzow? Of is een mesje te moeilijk? Ach ze kennen je er toch niet toch? Maar als ik kom hoop je anders aan te treffen haha. Ik heb me wel kostelijk vermaakt met je verhaal,succes met je carriere daar!
    Kussss.

  • 27 Oktober 2008 - 12:37

    Ing:

    ik hoop voor je dat je die aboriginal wat vaker zal zien volgens mij kan hij je nog veel dingen vertellen waar je wat mee kan.
    veel liefs ing en een dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Stanthorpe

Mijn eerste reis

24 September gaan we richting Australie. Ticket is geregeld. Backpacken!!!

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2009

The end

03 Januari 2009

Van de hel in de hemel

23 December 2008

The Outback!!

15 December 2008

Great Ocean Road

12 December 2008

Wicked!!
Rene

24 September gaan we richting Australie. Ticket is geregeld. Backpacken!!!

Actief sinds 29 Feb. 2008
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 79001

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 20 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: